Zamknij
E-zakupy - Raporty

Programy lojalnościowe w branży FMCG

Witold Sokołowski, 2015-02-16 00:55:22

Prawie 40% przedsiębiorstw z sektora FMCG prowadzi programy lojalnościowe dla kontrahentów, z roku na rok wydając na ten cel coraz większe kwoty. Firmy dostrzegają bowiem korzyści płynące ze stosowania tego narzędzia wsparcia sprzedaży, w które inwestycja jest warta wydania każdej złotówki - bo lojalność kontrahentów w biznesie jest bezcenna.

Trudno byłoby dziś znaleźć firmę w sektorze FMCG, której nie zależy na lojalności konsumentów. Jednak myślenie marketerów czy trade marketerów coraz częściej wykracza poza finalnego klienta i obejmuje również partnerów biznesowych. Ich lojalności jest bowiem równie ważna - to właśnie od kontrahentów w dużym stopniu zależy poziom sprzedaży, sprawna dystrybucja i rotacja produktów na półce. W związku z tym podmioty z branży dóbr szybkozbywalnych proponują partnerom biznesowym programy lojalnościowe B2B, a na ich organizację przeznaczają coraz większe budżety.

Istotne nagradzanie

Według badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services, w 2013 roku programy lojalnościowe B2B stosowało 38% firm z sektora FMCG. Średnio przeznaczały na ich organizację 480 tysięcy złotych, co stanowi kilkuprocentowy wzrost w stosunku do poprzedniego roku.

Wydatki te uwzględniają również nagrody, które są jednym z najważniejszych czynników decydujących o udziale danej osoby w programie lojalnościowym. Dlatego tak ważny jest odpowiednio zbudowany i szeroki katalog możliwych do wyboru gratyfikacji oraz jego efektywna komunikacja. Jak wynika z badania ARC Rynek i Opinia, firmy z sektora FMCG w 2013 roku najchętniej stosowały nagrody rzeczowe, upusty i rabaty, kupony premiowe i karty przedpłacone, które w katalogach goszczą coraz dłużej. Z kart pre-paid co najmniej od dwóch lat korzysta już 54% podmiotów FMCG, podczas gdy w zeszłym roku było to 37%.

„Karta przedpłacona jest coraz chętniej wykorzystywana jako jedna z alternatyw w rozbudowanych katalogach nagród rzeczowych. Firmy doceniają przede wszystkim możliwość ich wielokrotnego doładowania, wyjątkowo łatwą logistykę, możliwość customizacji (np.: zamieszczenia logo, hasła czy nazwy na karcie lub na kopercie), innowacyjność oraz perspektywę optymalizacji wydatków. Karta jest również atrakcyjna dla samych uczestników. Jest to rozwiązanie wygodne, a ze względu na szeroką sieć punktów akceptujących, daje wolność wyboru finalnej nagrody” – powiedział Dariusz Deszczka, Category Manager segmentu Lojalność i Motywacja w Biznesie w firmie Sodexo.

Nie tylko FMCG

Nie tylko producentom z branży dóbr szybkozbywalnych zależy na wsparciu sprzedaży. Po programy lojalnościowe coraz chętniej sięgają także firmy z sektora handlowo-usługowego, który jest silnie powiązany z FMCG. Stosuje jej już 50% podmiotów reprezentujących handel i usługi, a kolejne myślą o dołączeniu do tego grona. W ubiegłym roku średni budżet przeznaczany na ten cel wyniósł prawie 500 tysięcy złotych.

„Handel i usługi to kolejny sektor, który docenił programy lojalnościowe jako alternatywę dla działań cenowych skutecznie wspierających sprzedaż. W następnych latach możemy spodziewać się stałego wzrostu ich popularności, gdyż firmy są coraz bardziej świadome korzyści płynących z motywacji kontrahentów oraz budowania z nimi stałych relacji. Zadowolony partner biznesowy to skarb” – zaznaczył Dariusz Deszczka.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Witold Sokołowski

Z wykształcenia anglista, z zamiłowania internauta. Absolwent Amerykanistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Wydawca kilku serwisów internetowych, m.in. Epr.pl, Camido.pl, Sportowa.tv.

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...

Festiwal YouTube w Polsce już 18 czerwca

Zbliża się 3. edycja Orange Video Fest by LifeTube – największe spotkanie youtuberów, gamerów i ich fanów ...