Zamknij
E-zakupy - Raporty

Zachowania konsumentów po świętach

Witold Sokołowski, 2015-12-28 11:23:08

Czas po świętach nie oznacza zakończenia sezonu zakupowego. Analiza trendów w wyszukiwarce z końca 2014 r. pokazuje, że właśnie wtedy konsumenci zaczynają rozglądać się za okazjami cenowymi oraz prezentami na inne okoliczności. Pik wyszukiwań dla słowa “wyprzedaże” wypada 27 grudnia. Czy oznacza to, że portfele Polaków nie zostały w pełni wydrenowane przed świętami? Planując alokację budżetu reklamowego, warto zwrócić uwagę, że pod względem przecen jest to najbardziej intensywny okres w skali całego roku.

Konsumenci zaraz po świątecznej gorączce, obdarowaniu bliskich i rozpakowaniu prezentów, zaczynają wyszukiwać korzystnych okazji cenowych. Liczba zapytań o wyprzedaże, wpisywanych w wyszukiwarkę Google, jest najwyższa zaraz po świętach i rośnie ponownie w pierwszych dniach stycznia. Duże zainteresowanie towarzyszy również zapytaniom o wyprzedaże konkretnych marek. Z pewnością jest to dla reklamodawców kolejny doskonały moment na zdobycie uwagi konsumenta.

Zachowania konsumentów po świętach

Wzrosty wyszukiwań są widoczne w obrębie poszczególnych kategorii produktowych. W odniesieniu do elektroniki, największe zainteresowanie budził sprzęt audio i wideo do auta (+11%), urządzenia bezprzewodowe (+10%), GPS & Nawigacja (+7%), natomiast najszybciej na popularności zyskiwały laptopy, kino domowe, telewizory i odtwarzacze DVD. Zainteresowani modą szukali strojów wieczorowych (+72%), kostiumów i przebrań (+35%). Trendami okazały się być ważne wydarzenia życiowe, gdyż Polacy rozglądali się za sukniami ślubnymi, pierścionkami zaręczynowymi i sukienkami na studniówkę. Wyszukiwania wskazują też, że czas świąteczny sprzyja planowaniu nowego roku, zwłaszcza zmianie samochodu, którego szukano o 21% więcej razy niż w pozostałej części roku, oraz planowaniu podróży. Najwięcej wyszukiwań w tej kategorii dotyczyło zimowych destynacji (+34%), agencji turystycznych (+32%), zakwaterowania (+27%) a wśród miejsc, które Polacy wyszukują w tym czasie hitem okazały się Zakopane i Karpacz.

Co może zaskakiwać, Polacy dość szybko wracają do poszukiwania prezentów. Zaczynają się nimi ponownie interesować już od 25 grudnia. Wówczas poszukują inspiracji na podarki dla babć i dziadków z okazji ich świąt wypadających w styczniu. Konsumenci rozglądają się także za prezentami na 18-stkę czy na walentynki. Z pomocą wyszukiwarki, szykujemy się też do spełniania noworocznych postanowień. W tym okresie szczególnie interesujące stają się diety i utrata wagi, zdrowe przepisy, siłownie, fitness i domowe ćwiczenia oraz szukanie drugiej połówki.

Pomimo obfitości na wigilijnych stołach, niektórzy użytkownicy nie przestają poszukiwać kulinarnych przepisów z uwagi na zbliżające się przyjęcie sylwestrowe. Najpopularniejszymi potrawami okazały się m.in. jajka faszerowane, babka ziemniaczana, ciasto francuskie, zupa gulaszowa, sałatka gyros, sałatka z zupek chińskich czy przekąski na sylwestra. Aktywni konsumenci, w czasie przerwy świątecznej dysponują większą ilością czasu dla siebie. Niektórzy z nich wykorzystują go na oglądanie filmów na YouTube. W czasie przerwy świątecznej liczba wyświetleń wzrosła o 5% oraz o 8% w styczniu względem grudnia. Warto zwrócić uwagę, że twórcy zamieszczający swoje filmy na YouTube pozostają w tym okresie aktywni i koncentrują się na sezonowej tematyce. Publikują wideo o wyprzedażach, stylizacjach na sylwestra czy studniówkę, makijażu oraz manicure.

Zachowania konsumentów po świętach

Dlatego, warto zastanowić się nad przeznaczeniem części budżetu promocyjnego na reklamy w serwisie, tym bardziej, że trafią do użytkowników potencjalnie zainteresowanych naszym produktem.

zobacz zdjęcia

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Witold Sokołowski

Z wykształcenia anglista, z zamiłowania internauta. Absolwent Amerykanistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Wydawca kilku serwisów internetowych, m.in. Epr.pl, Camido.pl, Sportowa.tv.

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

Pozycjonowanie strony to pozycjonowanie marki w umysłach ludzi

Termin pozycjonowanie ma bez wątpienia pozytywny wydźwięk. Kompleksowe pozycjonowanie stron www to nie tylko inwestycja w ...

Koral z reklamą lodów Grand Gold

Wraz z premierą filmu „Ciemniejsza strona Greya” startuje kampania spotu „Grand Gold – Władca zmysłów” PPL ...